Image from our book "Fur" (Stockholm New Publishing 2004), photographed by Peter Farago
Apropos päls, klasshat och moralisk inkonsekvens
När jag ändå var inne och snuddade vid päls, ett gammalt favoritämne, kan jag förstås inte motstå att i den moralfilosofiska inkonsekvensens namn än en gång fascineras över hur klass och klasshat fortsätter att vara centrala drivkrafter i vårt samhällsliv, trots att vi gärna vill låtsas som om vi i det här landet har avskaffat fenomenen samhällsklasser och klasskamp en gång för alla och helt och hållet och förvandlats till en enda stor leende medelklass.
Päls är ju en av de mest iögonfallande symbolerna för riktigt skamlöst svinig överklass och jag är helt övertygad om att det är just dessa kvaliteter — klassymboliken och det iögonfallande — som gör att päls förblir så sprängkraftigt kontroversiellt, medan handlingar som att dricka mjölk, äta glass eller bära mockaskor och läderskärp sällan väcker så starka känslor.
Intensiteten i dessa kontroverser flukturerar. Vi minns de berömda bilderna på supermodellerna som i början av nittiotalet fotograferades nakna av David Bailey och Herb Ritts under budskapet ”I’d rather go naked than wear fur”, varav alla utom en senare inte bara har burit utan även låtit sig fotograferas med päls i redaktionella och kommersiella modesammanhang.
Efter ett par år av relativt lugn har aktivismen mot päls åter flammat upp, i synnerhet här hemmavid. Den stackars körsnären här på gatan vid vårt kontor har fått sitt skyltfönster krossat, nedklottrat och blodbesudlat gång på gång. Vänner har blivit attackerade på gatan när de burit fuskpäls.
Vi människor tog oss i urminnes tider rätten att förslava, förnedra och förbruka djuren för att tillfredsställa våra egna behov, lustar och nycker. Detta är och förblir ett ohyggligt brutalt faktum. Som ung journalist skrev jag någon gång där mot slutet av åttiotalet ett stort litterärt reportage från ett vanligt svenskt slakteri för Dagens Nyheter Söndag. Det var med anledning av den debatt som då svallat om norsk säljakt sedan en klubbad sälkut i fyrfärg prytt ett DN-omslag och väckt nationellt raseri brödrafolken emellan, påpiskat som vi minns av ingen mindre än vår höge Konung, den ivrige jägaren. Bilderna från mitt reportage, fotograferade av Sven-Erik Sjöberg, av en betydligt mer närbelägen vardaglig grymhet, censurerades däremot minst sagt radikalt. Den stora bilden på förstasidan, alla färgbilder och många av de mest kraftfulla svartvita, liksom stora stycken av texten, avlägsnades helt sonika kort före tryckning av dåvarande chefredaktören Christina Jutterström personligen — efter påtryckningar från LRF — med det bevingade argumentet: ”Om vi accepterar att vi har kött på middagsbordet så kan vi inte servera det här till svenska folket till söndagsfrukosten”.
Själv tycker jag att det är fasansfullt att vi har tagit oss dessa barbariska och sadistiska friheter mot de andra djuren, men mitt kött är för svagt för att avstå från att äta kött eller från att älska päls, det yttersta av modets alla material.
I vår bok Fur (Stockholm New Publishing 2004) skrev jag en text om päls, klasshat och moralisk inkonsekvens som jag eder till fromma och androm till varnagel har lagt upp i mitt textarkiv. Läs och begrunda!
Kommentarer
Claessimus, kommer ihåg när jag och Hélena va i Soklot sist, hon hade fått "Fur" av dig på Abrakadabra vid ett tidigare tillfälle, nåväl hennes syrra som va en av Österbottens vackrare (och lovordad för sina minkskinn) minkfarmare snodde den direkt, man kan säga att boken passade uppföderskan/avelskan.
För egen del blir det en vargskinnspäls à la Mannerström till mig själv i julklapp! Har precis lirat squash, satan vilken värk jag kommer ha imorn. Bläddrat i den Röde Ormen ngt ännu?Jay, när det kommer till maträtter döpta efter den "störste" så måste du tyvärr hålla dig till tåls! Vänligen vänta tills jag och Claes gjort vårt (förmodade och bejublade med största sannolikhet) gästspel i PA:s kök, då kommer tidningsrubrikerna fyllas av ord som; innovativa, modiga, nyskapande, vågade, gränssprängande grabbar som vet hur man lirar med kastrullerna. Claes kör varmrätterna själv tar jag hand om det kalla köket!!!
Blir det dutch cuisine?
JAJEMEN. SCHYFFERT FÅR TA DISKEN. LITA PÅ ATT HAN KOMMER FÅ JOBBA!
... and the Oasis-lover får agera nisse!
Lill-Lam som hovis och resten av Brittons-brigad får agera hjälpredor
Porträtt av Cecilia Gallerani målat av vår käre LDV, skulle inte vara fel på min vägg!
Har Julius-sidan brakat ihop?
Fortsätter Lakers så här ... börjar det luta åt Kobe som MVP!Ett köttdjur som ska bli mat avlivas med ett förhållandevis odramatiskt skott i pannan.
Ett djur som skall bli päls lever ett kort och plågsamt liv i små nätburar, avlivas med elstav uppkörd från ena änden i anus och från andra änden i munnen/ hängning/ klubbning/ gasning/ samt i vissa fall levande flåning etc etc, det finns ingen ände på uppfinningsrikedomen vad det gäller avlivningssätt för att bevara pälsen så "fluffig" som möjligt.
Jag äter kött, och bär skinnskor. Jag rättfardigar det valet med att de djuren (förhoppningsvis) iaf levt ett någorlunda hyfsat (men kort) liv på någon kontrollerad eko-gård (idag kan man ju som konsument faktiskt få reda på ganska mycket om hur djuren haft det)och avlivats så skonsamt som möjligt.
Den dagen pälsdjur föds upp under djurrättsliga förhållanden och avlivas på ett skonsamt sätt, den dagen ska jag också bära päls. Men som det ser ut i pälsindustrin idag, så trivs jag bäst i mitt eget skinn.Jaha, den t där var information jag inte känner till. I så fall är jag helt säker på att du inte äter kyckling. Jag har varit på vanliga slakterier och kan försäkra att det inte går särskilt idylliskt tid. De flesta köttdjur, alltså kor, lever ett helt liv i en spilta, utan att någonsin gå ut. I fallet pälsdjur så finns en enkel regel: pälsen blir dålig om djuret mår dåligt. Det finns vvetenskapligt gjorda undersökningar som visar att pälsdjurens livskvalitet är snäppet sämre än köttdjur, men snäppet bättre än grisar och framför allt kycklingar, som har det sämst. Ingen av dem har det bra, den saken kan jag försäkra, så skall man vara moraliskt konsekvent, som jag önskar att jag själv kunde vara, så skall man nog avstå från alltsammans.
Jag håller inte med dig om att man skall avstå från alltsammans. Man skall istället respektera det liv som "offrats" för vårt bord. Lite samma tänk som många ursprungsfolk har/hade, torde kunna vara på sin plats. Nu blir jag petig, vill inte bråka, men för fakta bitens skull, så: De flesta köttdjur i Sverige går på sk "lösdrift", dvs utomhus dygnet om året runt, med möjlighet till vindskydd i form av "ligghall". Många många gris och fågeluppfödare kan stoltsera med att deras grisar och fåglar går på sk "frigång", dvs inga burar eller boxar.
(Dock, själv äter jag sällan gris, då jag inte kan försvara att man än idag kastrerar smågrisar utan bedövning, och på fullaste allvar menar att de inte känner något).
Alla mjölkkor skall enligt Svea Rike lagstiftning ha tillgång till utedrift under de varmare årstiderna. Alla dessa "pekpinnar" härovan gäller för Sverige. Ät svenskt kött, var vetgirig som konsument, var kommer köttet ifrån, hur lever djuren, hur avlivas de, maila jordbruksverket, ta reda på ta reda , är mitt mantra. Mycket av ansvaret för hur det sett ut från djurets uppväxt, till slaktmasken och sedermera från slakteriet, till butiken och slutligen till vårt bord, ligger på oss själva. Man kan äta kött med gott samvete idag, om man bara varit lite vetgirig, och inte låtit sig förfalla intill lathet.
Och sist, pälsen hos pälsdjur blir bevisat bättre om djuret vid avlivningstillfället utsätts för ngn form av chock (elstöt/hängning) för i chockmomentet "reser" sig pälshåren och skapar en mer yvig profil åt själva pälsskinnet.och så, förstås, litet ps:
Jag gillar att läsa ditt skriveri här på BrittonBritton-sidan! Intressanta ämnen. Och att du sedan uttrycker dig sjukt bra är ju bara guldkant på själva ramen. Har tagit lite tid innan jag "vågat" gå in och kommentera. Men nu så...
Tack för inspiration.Jag tackar och bockar för dessa fina ord som verkligen värmer!!! Det är precis sådant som uppmuntrar mig till att fortsätta ta mig tid till detta (medan jag exempelvis sedan länge helt slutat att medverka i tidningar av brist på tid och motivation). Tråkigt att du inte "vågat" kommentera tidigare. Intressanta kommentarer, en intressant dialog, är ju stimulans för mig som skribet — sådant som gör det mödan värt att dela med mig av tankar och idéer.
Du verkar väldigt väl påläst om djurhanteringen vilket jag verkligen respekterar och beundrar. Däremot har vi olika uppfattningar här. Jag anser inte att det är relevant att jämföra ursprungsbefolkningarnas "respekt" med situationen i vårt moderna konsumtionssamhälle (samernas renhantering, som jag följt på nära håll flera gånger, är för övrigt en sällsynt grym och meningslös historia, men det är ju en helt annat sak). Jag tycker inte att det är mer respektfullt mot ett djur att äta det i en tunnbrödsrulle än att bära det som en stola. I min text i vår bok Fur, som jag länkat in i vårt textarkiv i det här inlägget, har jag utvecklat det resonemanget.
Som sagt — tack för att du övervann ditt motstånd att kommentera. Varmt välommen!
ClaesSka genast läsa artikeln. Kantänkas att jag hamnar i andra tankebanor, och inte är så "rigid" i mitt ställningstagande.
Liten parentes, till mina inhopp i din blogg:
Otroligt trevligt att du svarar föresten, och även VILL ha dialog.
Jag besöker en del andra bloggar, där blogginnehavarna kan vara hyfsat snåla med feedback, och sällan går in i dialog, blir mera en monolog. Av naturliga skäl besöker jag inte de bloggarna lika frekvent längre.ps(igen). Ja, jag kan en massa om djur. Stort intresse, och arbetat med hästar i alla år. Tro mig,(här kommer mer feedback) jag superduperbeundrar dina kunskaper på ditt område. Damn, riktigt intressant som sagt, att läsa och begrunda.
Än en gång: tack! Det är som sagt sådan respons som gör det mödan värt att fortsätta — att någon som du verklige gr sig möda att ta del av och begrunda mina tankar.
Det bara slår mig här; tur att du körde den där bilden i en bok och inte som imagebyggande för en körsnär eller NK eller motsvarande.
Då hade du direkt fått smisk (igen) av etiska rådet mot könsdiskrimernade reklam.
Och det får jag erkänna, att hon (och för all del alla andra) fick gärna ta av sig pälsen.På vilket sätt skulle bilden vara könsdiskriminerande?
Skulle ni göra en likadan bild med en man?
Anonym:
Nu har jag inte sagt att bilden är könsdiskrimerande. Jag har sagt (på goda empiriska grunder gissat) att den skulle få smisk av etiska rådet mot könsdiskrimerande reklam. För bättre förklaringar, se även den bloggpost som handlar om när C fick smisk av nämnda råd.Hehe, jag vill läsa om när C fick smisk. OCH av etiska rådet, minsann =)Länk till inlägget? Eller, föresten, jag kan leta, är ju ändå här och smyger var o varannan dag =)
Uh--- hittade på inlägget. Garvar fortfarande... Så patetiskt,borde heta "rådet mot sexighet på alla plan, i alla lägen och överallt" Inget könsdiskrimenarande whatsoever med den kampanjen, vad mina ögon kan se iaf. Men det är klart, vad som är könsdiskriminerande är kanske att avgöras av betraktaren? På etiska rådet är man kantänkas lite överkänsliga...tjae, vad säger man?
Maggie!
Ja, du ser själv — och du gör förstås rätt som skrattar åt eländet. Själv har jag tyvärr lättare att hålla mig för skratt, då jag varit utsatt för sådant här alldeles för mycket. Under alla år (11 närmare bestämt) vi jobbade med vvårt magasin Stockholm New var vi ständigt förföljda av fol med synpunkter på att magasinet innehöll nakenhet, sexighet och vackra flickor. Det blev väldigt plågsamt och skadade oss mycket. Den här sortens attityder har tydliga drag av intolerans och totalitäritet. Det luktar amerikansk religiös tokhöger om det hela. Det är också trist med en fråga som kan förena tokvänster och tokhöger. Varför ser man inte tjejer sola topless längre? Varför ser man spädbarn med badbyxor och baddräkt. Om ni frågar mig beror det på amerikansireing och fördumningen (är ju samma sak) av vårt samhälle.Det låter ju inte riktigt klokt! Men jag ser pointen, jag har hört på diskussioner där signalerna kring t ex ammande mödrar är att det är "äckligt" och "borde göras hemma" eller att det "borde inrättas speciella amningsrum" i cafe´r och på andra sk offentliga platser. Daa??
Onekligen otäcka signaler, kan jag tycka....Är vi på väg tillbaka i vårt synsätt? Jag tänker på att bara när vår generations föräldrar var små var det naturligtvis omöjligt att amma offentligt, men ungarna kunde bada nakna i bäcken vid mormors hus. Nu är vi uppenbarligen på väg tillbaka till någon sorts förbuds/etik gränsdragande, som jag undrar om de som bestämmer ens är medvetna om vad som är nödvändigt eller inte. Det har blivit ett felvridet synsätt på allt.Alltså i dag kan ju inte en pappa ha sin unge naken på badstranden utan att riskera att själv bli anmäld för pedofili, typ....Jag tycker det känns otäckt. Äh, det vart en konstigt formulerad förklaring på vad jag känner, men du fattar vad jag menar.
ps Förlåt, skrattade naturligtvis inte åt de tråkigheter som drabbade ert företag i samband med allt, utan åt det trångsynta sätt(regler?) med vilket etiska rådet bedömer. Vilket jag tror du förstod :)
[URL=http://www.lipitri.cn/videos-zlatan-ibrahimovic] videos zlatan ibrahimovic [/URL] <a href='http://www.lipitri.cn/videos-zlatan-ibrahimovic'> videos zlatan ibrahimovic </a> [URL=http://www.lipitri.cn/samsung-com] samsung com [/URL] <a href='http://www.lipitri.cn/samsung-com'> samsung com </a> [URL=http://www.lipitri.cn/comune-ragusa] comune ragusa [/URL] <a href='http://www.lipitri.cn/comune-ragusa'> comune ragusa </a>
Citat: "Päls är ju en av de mest iögonfallande symbolerna för riktigt skamlöst svinig överklass och jag är helt övertygad om att det är just dessa kvaliteter — klassymboliken och det iögonfallande — som gör att päls förblir så sprängkraftigt kontroversiellt, medan handlingar som att dricka mjölk, äta glass eller bära mockaskor och läderskärp sällan väcker så starka känslor."
Svar: Du har fel. Ingen ko eller kalv drabbas av att vi tar mjölk från kon eftersom den kommer i sådan överflöd. Korna får ont och kan få infektioner av att inte bli av med all mjölk eftersom kalven eller kalvarna omöjligt kan förmå sig att dricka så mycket. Om vi ändå måste befria våra kossor ifrån den så kan vi lika gärna använda den själva.
Kött är livsnödvändigt i vårt samhälle än så länge. Vi har inte anpassat oss efter att alla bli vegetarianer, och därför har vegetarianerna i regel ett väldigt litet urval överallt. Dessutom finns det något som kallas skyddsjakt, vilket är jakt för att förebygga skador, och då är det inte mer än rätt att vi passar på och tar vara på köttet.
Och när vi ändå är i farten och dödar djur av dessa anledningar, varför då inte också ta vara på skinnet.
Pälsfarmar är däremot ett HELT annat kapitel. Om man inte tar vara på pälsen från ett djur som ändå dödats pga köttet eller skyddsjakt, så finns absolut ingen anledning att göra det enbart för pälsen. Vi hämtar bomull från växter som definitivt har ett lägre värde än djur då de inte bevisligen är individer som har någon själ, om än mindre i samma grad som djuren. Det räcker med att hårklippa får som bönar och ber om att inte smälta bort på sommaren utan att de för den skull måste slaktas för att sedan ta vara på ullen, det finns konstfibermaterial som man bl a kan framställa fuskpäls av om man nu absolut ska envisas med att bära päls.Ja, anonym, jag vet inte om du har varit på ett vanligt svenskt slakteri någon gång, där mjölkkor, grisar och andra tas om hand sedan de fullgjort sin tjänst med att ge mjölk och så vidare. Det har jag, flera gånger, och jag kan säga att det inte är någon snygg historia. Inte vet jag heller om korna trivs med att stå i en spilta hela livet för att tömmas på mjölk. Dessutom är det allmänt känt att vi människor kan leva alldeles utmärkt utan animaliska produkter. Visst kan man tycka att korven är godare än de vegetariska alternativen på menyn, men det är knappast något moraliskt hållbart argument för varför det är mer motiverat att skära strupen av grisen för att göra isterband än att gasa minken för att sy en päls.
Grisar ger ingen mjölk överhuvudtaget. Kor måste ha hjälp med att få ur sig in mjölk, så är det bara. Det domisticerade oxdjuret klarar sig inte utan människan. Studier visar dessutom att kor blir avslappnade av att bli mjölkade.
Samhället har ännu inte i sin utveckling kommit till ett stadium där vi alla klarar oss utan kött. För det måste vi genomgå en radikal förändring som både kostar och ger oss konsekvenser då vi måste byta livsstil och lära oss hur vi ska äta istället, och bedömer vi att det är värt så måste vi alla vara enade, annars går det inte att uppfylla. Det finns päls ifrån djur som måste dödas av andra orsaker, och det är mer eller mindre ingen skillnad på riktig päls och fuskpäls förutom prislappen och vetskapen. Och fortfarande finns skyddsjakt. Ska vi skjuta dessa djur och begrava dem istället, eller?
Väldigt liten procentandel av dagens kläder kommer ifrån pälsfarmar. Där har vi kommit längre i utvecklingen. Där har det mer moraliska alternativet ett betydligt större urval.Skriver två inlägg i rad, missa inte det första.
Kom på ett till skäl. Pälsdjur MÅSTE lida för att ge bra päls genom metoder som elchockar eller bli flådda levande. Jag vet vad du tänker svara, och det är fel. För anledningen till att köttdjur behandlas lika illa är INTE för att köttet skall bli lika bra, utan pga tidsvinst, och det är jag emot lika mycket, för vi behöver inte så pass mycket kött, eftersom en alldeles för stor del ändå bara blir spill. Det går alltså att döda köttdjur på ett humant sätt, men inte pälsdjur om man vill ha samma goda skick.jag är själv en mycket stor djurvän och jag säger inte att pälsfarmande inte är grymt, bara att kötthanteringen också är det i allra högsta grad. Har du varit på ett slakteri? Jag ser heller ingen skillnad mellan att slakta djur för päls eller för kött. Som sagt, när mjölkkossa gjort sin tjänst går hon till slakt, genast. Jag vet inte varifrån du fått det där med att pälsdjuren plågas. vetenskapliga undersökningar visar att minkar har lägre livskvalitet än kor, men högre än grisar. Om ett djur mår dåligt blir också pälsen dålig. Som sagt, jag försvarar inte pälshanteringen. Jag säger bara att vår övriga exploatering av djuren är lika grotest, fast jag själv äter kött. Använder du läderskärp, läderväska eller läderskor förresten? Kan du säga mig vad skillnaden är mellan detta och päls?
Nej, jag har aldrig varit på ett slakteri eller ens sett en enda film med djurplågeri, men det betyder inte att jag blundar, för dessa scener är till för förnekare, och för mig räcker det med att få det förklarat för mig för att jag ska tro på det. Ser jag något sånt blir jag för labil för att ens kunna kämpa för djurens rättigheter.
Jag sa aldrig att jag inte såg någon skillnad mellan päls och kött, utan att hanteringen i praktiken är densamma, medan enbart köttdjur bevisligen går att döda på ett humant sätt. Bara en sådan sak bör innebära totalförbud för pälsfarmar, men enbart förbud för slakteri med vanskötsel. Att kon slaktas efter att ha mjölkats färdigt ser jag heller inga problem med, för kon är ingen dödsdömd fånge i domstol med dödsångest om man bara hanterar det på rätt sätt, för då märker hon inte ens av att allt slocknar. Hon ska dessutom vara glad att hon får leva längre än tjuren och grisen tackvare sin mjölk. Grisens låga livskvalitet beror också på vanvård som måste stoppas likaväl, men till skillnad från minken är grisens vanvård för syftet helt onödigt.
Du går på undersökningar som inte tar hänsyn till vanvård som utförs för att göra pälsen så fin som möjligt. De levande djuren utsätts varje dag för kemiska ämnen för att behålla sin kvalitet, och tortyrslakten, som trots att den är alldeles på tok för lång, är ändå ett väldigt kort kapitel i djurets hela liv, så kort att det inte påverkar pälskvaliteten, men fortfarande vidrigt lång för djuret att hålla ut.
Jag använder mycket läder, och dessutom djurfett och andra animaliska produkter. För återigen så står jag för att man ska använda så mycket man kan av ett djur som av någon anledning måste dödas, och bl a skinnet kommer ifrån köttdjuren, som jag argumenterat för varför de ska få lov att slaktas, men inte fått något svar ifrån dig på.Jag vet faktiskt inte vilka tortyrmetoder du talar om. När det gäller pälsnäringen så används resten av kroppen också här. Visst är det fördjävligt med pälshanteringen, men inte värre än köttindustrin och annat. Jag kan helt enkelt inte se någons om helst avgörande skillnad. Vad hävdar du — att mjölkkor är OK, men inte köttkor och inte svinuppfödning? Nej, den enda moaliskt konsekventa hållningen om man är mot djurens exploatering är att avstå från alla djurprodukter i mat, kosmetika med mera, liksom läderskärp, skor, etcetera, som många radikala veganer gör vad jag förstår.
Suck... Det börjar kännas som om vi inte längre kommer någon vart eftersom du bara missförstår mig hela tiden.
Jag har redan nämnt tortyrmetoderna, dvs kemiska ämnen, elchocker, flå levande etc.
Jag antar att du syftar på t ex djurfettet och skinnet, och det kan man ändå få av köttdjuren i överflöd. Eller är det något annat som man bara kan få av pälsdjur?
Och jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga att köttindustrin går att förbättra, men inte pälsindustrin. Det börjar bli tjatigt.
Och jag menar verkligen inte att köttkort och svinuppfödning inte är okej, det har jag ju argumenterat för hela tiden. Det enda jag sa var att det inte är mer synd om korna än de andra för att vi är "otacksamma" som slaktar dem direkt efter att de inte längre kan producera mjölk, snarare tvärt om - de får ju leva längre!
Och nej, det är inte moraliskt inkonsekvent att inte avstå från alla djurprodukter. Se ovanstående argument.
Recent blog entries
- Here was a Royal fellowship of Death
12 Jun, 2010 - Punken luktar nyponhäck
19 Apr, 2010 - Oh ma ma ma...those sweet, distant hoop days in remembrance...
20 Mar, 2010 - En vådlig polarexpedition långt söder om anständighet: una notta di SLACHTHAUS unt SCHLAGSAHNE mit den EXTRA ALLES KNÖDELKARTOFFELN unt BLOTBÜCHE FÜR ALLE!!!
21 Feb, 2010 - Tillbaka till styvmorslandet
13 Feb, 2010 - Nice going, Little Alex! Gamle Josef applåderar i sin grav!
5 Dec, 2009 - November mobile poetry
22 Nov, 2009 - Mikael Jansson hyllar våren...
16 Okt, 2009 - Vill du bli en Webbjoker? Ja, det vete faen, men den stora frågan är: har vi världens mest vidsynta och vågade ledning för vår statliga television..?
30 Sep, 2009 - Välkommen ut ur garderoben, Göran!
20 Sep, 2009 - Grattis, Ingvar och Göteborg, till vår moderna TV-historias i särklass fulaste studio!
14 Sep, 2009 - Gott folk! Hav förtröstan! Låt på inga villkor hoppet flyga sin kos! Denna kolumn är ej avdagatagen, blott vilande!
28 Aug, 2009 - MPW for MVP!
9 Jun, 2009 - Two walks in the park
29 Maj, 2009 - Beckmans goes luxury
14 Maj, 2009 - Nej, urk — nu står mig fotbollen långt ned i halsen!
7 Maj, 2009 - Trenne tiotal timmar i veka livet av Milano
1 Maj, 2009 - Äntligen: tillbaka till Moderlandet
15 Mar, 2009 - Heil Olle, älskade dåre!
5 Mar, 2009 - Lång väg tillbaka till litteraturen..?
14 Feb, 2009 - Mänsklig fåfänga i Omo och Borås...
11 Feb, 2009 - Drömmen om en ännu en sommar...
9 Feb, 2009 - De äro historia nu: tvenne murriga stockholmska modedagar i medio av mollstämd midvinter
29 Jan, 2009 - Visst sägs det under stundom att vissa modeller är mer än lovligt fåraktiga men den här gången hade vi med en riktig get att skaffa...
12 Dec, 2008 - Så voro vi åter samlade: ett ystert bestånd praktfulla exemplar av den stolta utdöende arten Homo Sapiens Rex
8 Dec, 2008 - Good Bye and Good Goddamn Riddance!!!!!!!!!! Mitt fjärde och — jag svär! — sista inlägg om den förbrukade onde barnpresidenten
15 Nov, 2008 - Stockholm, oktober 08
31 Okt, 2008 - Varför odlar så många förlorare skägg efter konkurser och andra angelägna frågor
13 Sep, 2008 - Äntligen är saken biff: Maudan har pulveriserat allt motstånd och kan i triumf lyfta trofén för rikets mest skräckinjagande styling!
11 Sep, 2008 - Vår värld från en bloggares synvinkel
29 Aug, 2008 - Rå hit med Bragdguldet, din förbannade tjuv-maffiosi-motherfucker och var glad att jag inte stryper dig!
16 Aug, 2008 - Mamma bra men Helmer bättre
6 Jul, 2008 - En sant surrealistisk midsommar önskar vi svensk fotboll!
20 Jun, 2008 - Fotbolls-EM i TV4 - en ohygglig prövning för oss fåtaliga överlevare som bemannar de sista skansarna i försvaret av en viss grundläggande minimismak och rudimentär hyfs och anständighet
14 Jun, 2008 - Jaha, så var det dags också för Kalmar att giva oss på bingen, som de gamla stockholmarna plägade säga
9 Maj, 2008 - Herre Gud, Fru Gud och lillpojken Jesus: ser framtidens Stockholm ut som en enda gigantiskt Hammarby Sjöstad?
18 Apr, 2008 - Se där — en bild på Elsa Hosk och våran Gorre
12 Apr, 2008 - Giv oss vårt Paradis åter!
2 Apr, 2008 - Intet ont om gubbröra men jag har alltid haft svårt för ansjovis
25 Mar, 2008 - Ett veckoslut av rent romerska fröjder
19 Mar, 2008 - Farsan och Lill-Jensa back in the day...
10 Mar, 2008 - Jens och Erik bjuder glimtar från det snabba livet i omkörningsfilen
2 Mar, 2008 - Yo ballroom days are over boyz...slut på interna dumheter på bloggen
29 Feb, 2008 - Apropos päls, klasshat och moralisk inkonsekvens
21 Feb, 2008 - Nej, i de nordliga modeveckornas tvekamp får vi i Stockholm rundhänt med storebrorssmörj av Köpenhamn...
11 Feb, 2008 - Så är den än en gång till ända: den smarta, trendriktiga medelklassens modevecka
4 Feb, 2008 - Så nu är det bekräftat: vi är ett gäng sexistiska chauvinister!
24 Jan, 2008 - Jag säger bara en sak: Wu-Tang forever, Gar...
17 Jan, 2008 - www.skitsnack.com
9 Jan, 2008 - Watch that German suit burn, baby
7 Dec, 2007 - Nå, George, hur blir det nu? Hinner du med att starta ditt Tredje världskrig?
7 Dec, 2007 - Äntligen: en robot till sällskap, hjälp och tröst vid livets skymning
28 Nov, 2007 - Uppfiskad ur cyberrymden: Balladen om John Holmes...
16 Nov, 2007 - Vår Sandras design är faktiskt skön konst
13 Nov, 2007 - Vem fan snackade om Mångubben?
9 Nov, 2007 - En hälsning från det sköna Cannes
31 Okt, 2007 - We gotta fight for our right to hate Kent!
19 Okt, 2007 - Om bördan att vara svensk...
5 Okt, 2007 - Tro mig, Vince Carter kunde lätt ha hoppat 2,60
30 Aug, 2007 - Så fick vi smörj också av Uppsala
30 Aug, 2007 - Tack for den showen, Helena
22 Aug, 2007 - Glöm Volvo, Ikea, ABBA, dalahästar, Borg och Bergman – Inga from Sweden är vårt starkaste globala varumärke!
25 Jun, 2007 - Håll käft och lär av historien, ungdjävlar – den gode Doktorn flög högre och smällde snyggare än både LeBron och själve MJ!
16 Jun, 2007 - Oh la la, LeBron...
4 Jun, 2007 - Har Götgatsbacken nått sitt krön?
29 Maj, 2007 - Feffus och Milan (och Mr Bigshot?) fixar biffen
29 Maj, 2007 - Sjyssta Beckmansbrudar på Berns
23 Maj, 2007 - Ännu en rumphuggen stubbe sticker opp sin knopp
9 Maj, 2007 - Ädelt mingel hos Hovjuveleraren
20 Apr, 2007 - Nu vill jag höra DIN åsikt!
13 Apr, 2007 - Jaha, då var det tråkigt med modeblaskor också...
21 Mar, 2007 - Vilket djävla konstliv!
12 Mar, 2007 - Final i stil för oss samtida Nils Holgerssöner
28 Feb, 2007 - Svenskt mode växer i en större kostym
26 Feb, 2007 - Danne begår en senkommen Stockholmsdebut
16 Feb, 2007 - Tyler slår tillbaka mot dumhet och ytlighet
14 Feb, 2007 - "Jag tycker om att träffa människor en i taget", sade Marianne och tackade nej till Johans "Darling"
12 Feb, 2007 - Utplåna "skamfläcken", tycker Micke. Vad säger E-Type om saken?
9 Feb, 2007 - Johans Darling är en killer
5 Feb, 2007 - Är vi redo för Tredje världskriget?
31 Jan, 2007 - Apropos Amerika och Hunter S...
24 Jan, 2007 - Nej, nu vill jag ha min fotboll amerikansk
24 Jan, 2007 - Här borde entrén till Moderna museet ha legat
18 Jan, 2007 - Denne elake barnpresident...
11 Jan, 2007 - Tre ynglingar med goda intentioner
8 Dec, 2006 - Åh vilket party...
8 Dec, 2006 - Tyler ser klotet genom Monocle
17 Nov, 2006 - Pontus är död – leve hans minne!
14 Nov, 2006 - Lidret, hur skönt är det inte...
5 Okt, 2006 - Läsning förädlar själen...
19 Sep, 2006 - Två unga män av yppersta kvalitet
11 Sep, 2006 - Joel bastar 40 – hatten av för en tung spelare!
28 Aug, 2006 - Gud bevare oss för denna ID-fetisch! Är den en svensk grej?
9 Jun, 2006 - Vem bryr sig om "Big Ben"? Vi har ju för kattsingen Niklas Jihde!
24 Maj, 2006 - Var står vår breda allmänhet?
18 Maj, 2006 - Albert Einstein, modeikonen
18 Maj, 2006 - Moster Iris bastar sekel
15 Maj, 2006 - Det finns bara en Sydney – The Hard Working DJ!
5 Maj, 2006 - Go get 'em, Göran – låt böckerna brinna för den moraliska renhetens och fläckfria politiska korrekthetens goda sak!
18 Apr, 2006
... "à la Feff" finns det någon maträtt som heter så?
Prinskorv à la Feff kanske vore något?